Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mengen °C

(<)img src="https://placehold.it/120x600">
deneme kod arasında img'den önce ve en son (<)kapama işareti arasında boşluk olmayacak < img src="https://www.5banners.com/store/img/cms/00102.gif" >

Turizmin geleceği için bir kahve falı

Turizmin geleceği için bir kahve falı
26.12.2014
567
A+
A-

Bir önceki yıl patlayan küresel finans krizi sonrasında, başta turizm olmak üzere bütün sektörler darmadağın halde…

Akdeniz sahillerinin otelleri kasvetli durgunluk içinde… Sektörün bütün aktörleri kara kara düşünüyor. Geleceğin ne getireceği belirsiz…

Otellerin bütün çalışanları ekonomi-politik uzmanı kesilmiş, herkes yorum yapıyor.

Bazıları ise içtikleri kahvenin fincanının dibinde kalmış telve tortusunun arasındaki eciş bücüş şekillerden turizmin falına bakıyor…

Ben de zaten makalemin başlığını bu durumdan esinlenerek koymuştum. Başlığı, güncellemek adına değiştirdim. Birkaç yerde düzeltmeler yaptım. Yazı birkaç fuar sonrasında kaleme alınmıştı…

Buyurun…

2009’un kahve falı

“Fuar nasıldı?”

“Fena değil gibiydi. Öksürüyordu, ama çok ciddi bir sorunu yokmuş. Sana da selam söyledi…”

Böyle soruya, böyle cevap.

Küresel durgunluk, yeryüzünün çehresine yeni bir biçim vermek için, piyasalara bir heykeltıraş keskisi gibi vurmaya başlamış.

AB ve Rusya’da uzmanlar her gün ekonomi analizleri yazıyor. Görsel medyada, hem durumun tahlili, hem durgunluğun hangi sektörü nasıl etkileyeceği konusunda her gün programlar yayınlanıyor.

Bütün gelir grupları içinde baz alınabilecek anketler yapılıyor.

Sen tembellikten hiç birisini izleme.

Ülkelerin Merkez bankalarınca hazırlanan raporları edinip, ekonomilerin nabzını tutmak için çaba harcama.

Gelecek sezon sorunsalının şifresini bir tek soru ile çözmeyi dene.

“Fuar nasıldı?”

Sevsinler böyle profesyonelliği.

Görünen o ki, 2009’da işletmeler birkaç sınav ile birden boğuşacak. Öncelikle bütün turizm işletmelerini bir kurumsal itibar sınavı bekliyor.

Yaşam, soru kağıtlarını çoktan dağıtmaya başladı bile.

2009 ve sonrası, işletmenin fiili mülkiyetinin çalışanlara, müşterilere, tedarikçilere ait olduğunu kabullenemeyen, Otelini malikanesi gibi gören yatırımcılara acı sürprizler getirecek.

Profesyoneller ise liderlik ve deneyim sınavından geçecekler.
Sınava karşı duruş itibarıyla birkaç grupta kümelenmeler söz konusu.

Yaklaşım başlıkları şunlar;

‘Elle gelen düğün bayram’

Yandık, bittik, mahvolduk

‘Ne olduğunu ve bu işin nereye varacağını hala anlayamadım’

‘Zamanında işletmemi, ekibimi finansal, moral ve çözümler açısından hazırladım’

İşletmelerin yaşam iksiri olan Kurumsal İtibar’ın ayakta kalması da, profesyonellerin genel yetenek sınavının sonuçlarına sıkı sıkıya bağlı.

İyi eğitim almış, dil bilen, kariyer merdiveninin her basamağını teri ile ıslatarak yükselen, her terfisini, ekip arkadaşlarının gönülden onayı ile alan profesyoneller, bu zorlu sürecin sonunda cv’lerine başarı madalyasını eklemeye hak kazanacak.

Basamaklarda terlemeyi zaman kaybı olarak gören, tur operatörü ‘kankası’nın itelemesi veya yatırımcının çevresinden edinilen dostluklar ile kariyerin zirvelerine torpil mancınığından fırlatılanlar Hanya’yı, Konya’yı görecekler.

Daha genel bir sınıflandırma yaparsak, sektör iki farklı profil yansıtıyor. Birisi yuvada annenin getireceği yemi bekleyen yaşam acemisi yavru kuşlara benziyor. Diğeri ise, kanatlarını risklere doğru çırparak yemeğini kendisi arayan ve bulmadan geri dönmeyen olgun kuşlar gibi gezgin ve kararlı.

Hayatın kime cömert olacağını yaşayarak göreceğiz.

Bir kesim 2009’u yeni pazarlar bularak, gelirlerini arttırarak karşılamaya hazırlanırken, diğeri kısılmaktan kuşa dönmüş gider ve maliyet bütçelerinde, mikroskop ile yeni tasarruf kalemleri aramakla meşgul.

Birincisi, fuarlar da dahil olmak üzere her platformda tüketicinin nabzını tutmakla meşgul, diğeri de fuarlardan dönenlere ” fuar nasıldı?” sorusunu sormakla.

Denizin hep çarşaf gibi kalacağı varsayımı ile dümene geçen acemi kaptanlar ya gemiyi terk edecekler, ya da batacaklar. Pusulası sağlam, tayfası eğitimli ve deneyimli olan kaptanlar karaya yanaşmayı başaracaklar.
Gecekondu oteller, finansal sarsıntılar başladığında yerle bir olacak. Yaşam, misyonlarını gece bekçiliğine indirgemiş profesyonellerin rütbelerini sökecek.

2009’da kariyer tsunamilerine hazır olun.

Özellikle yatırımcıların yüksek beklenti içinde oldukları satış ve pazarlamacılarda ve Genel Müdürlerde.

Bir satış ve pazarlama bütçesi olmaksızın, satışı, tur operatörleri ile geliştirdiği ahbap çavuş ilişkilerine endeksleyen, bugüne kadar yaşanan her talep daralmasının panzehiri olarak fiyat kırmayı marifet sayan profesyoneller, ürün kalitesinin, müşteri ile sürdürülebilir iletişimin, piyasanın farkına varacaklar.
2009 sonunda, çapsızlığın, sıradanlığın, çapaçulluğun salasını vereceğiz.

Cenaze namazını kılacağız.

Diyalektik’i elektrik sananlar, 2007 ortalarından bu yana yaşananların büyük resimde esastan bir değişim olduğunu çözemeyenler, yaşamın rahminde olumsuzluk ve fırsatın tek yumurta ikizi olduğunu da göremezler.

Yaşam boşluk sevmez. Yıkılan her kurum, her sistem, toprağa, yerine geleceklerin doğum ve gelişme fırsatlarını da bırakır.
Kapitalizmin yaratıcı tahrip becerisi, turizm sektöründe de, harabelerden şeffaf, sağlam bir yapı inşa edecek enerjiyi açığa çıkaracaktır, endişelenmeyin.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.