Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mengen °C

(<)img src="https://placehold.it/120x600">
deneme kod arasında img'den önce ve en son (<)kapama işareti arasında boşluk olmayacak < img src="https://www.5banners.com/store/img/cms/00102.gif" >

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MENGEN BAYRAMLARI – Aydın ERÇELİK

GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE MENGEN BAYRAMLARI    –    Aydın ERÇELİK
25.06.2023
1.184
A+
A-

Bölükören’de Bayram Sabahı


Eskiden ilçemizde bayram telaşı on beş gün önceden başlar ve bayram sonuna kadar devam ederdi.

Gurbette yaşayan oğul, gelin, damat, kız, torun hepsi bayram dolayısı ile babalarının, annelerinin, dedelerinin, ninelerinin elini öpmek için Mengen’e gelirlerdi.

Ailelerde araba olmadığı için Mengen’den köye cip tutularak gidilirdi.

Köye cip yaklaştığı zaman köyde yaşayanları çok büyük bir merak sarardı.

Herkes acaba bu cip kime gelecek diye gece saatlerce camdan cip’in ışığını seyrederdi.

Gündüz ise cipin sesi takip ederlerdi.

Bayramda kapalı evlerin hepsi açılırdı.

Köylerde nüfus iki üç katına çıkardı.

Her evde bayram çıkarılırdı.

Arife günü ise evlerde yemekler, tatlılar, helvalar yapılırdı.

Arife günü aileler ikindi namazından sonra aile kabristanlarını ziyaret ederler ve ölmüşlerinin ruhuna dualar okurlardı.

Ölenlerin ruhları eve gelince ev güzel koksun diye ikindi namazından sonra ocakta tütsüler yakılırdı.

O yıllarda evlerde su yoktu.

Bayram sabahı çalan davul sesleri ile kalkan ev halkından gelinler ve evin kızları çeşmeye suya giderlerdi.

Bu suyun şifalı olduğu düşünülürdü.

Bütün ev halkı bu sudan içer ve evin erkekleri camiye bayram namazına giderlerdi.

O gün yanında oğulları, torunları, damatları ile bayram namazına giden aile büyüklerinin yürüyüşleri bile bir başka olurdu.

Bayram namazı kılındıktan sonra köyün en yaşlısından başlayarak yaş sırasına göre en küçüğüne kadar cami avlusunda sıra olunurdu.

Herkes birbiri ile bayramlaşır ve ardından topluca köyün mezarlığına gidilirdi.

Her evden gelen bayram helvası mezarlıkta büyük bir tepside karıştırılırdı.

Hep beraber helva yenir ve ardından dua edilirdi.

Mazereti nedeni ile mezarlığa helva yemeye gelemeyenlere buradan helva gönderilirdi.

Artan helvalar ise ölmüşlerin ruhuna kurtların, kuşların yemesi için mezarlığa bırakılırdı.

Ardından tekrar caminin avlusuna gelinirdi.

Köyün muhtarı burada bir konuşma yapar ve köyün ihtiyaçları anlatılır ve köylüden yardım toplanırdı.

Köylü arasındaki itilaflar yine burada çözülürdü.

Ardından bayram çıkaran ev sahipleri kura ile hanelerine düşen misafirleri alarak evlerine yemeğe götürürlerdi.

Şayet köyün birden fazla mahallesi varsa özellikle kurban bayramlarında her mahalle bayramın bir günü bayram çıkarırdı.

Bayramlarda mahalleler arası futbol maçları yapılır, çelik çomaklar oynanırdı.

Ardından hısım akraba arasında bayram ziyaretleri başlardı.

Bayramlar neşe içinde böyle devam eder ve giderdi.

Günümüzde bütün köylere köy konakları yaptırıldı.

Köyün muhtarı köy halkının tamamından bayram yemeği için para topluyor, toplanan para ile erzak alınarak köy konağında bayram yemeği yapılıyor.

Bayram namazından sonra caminin önünde bayramlaşma merasimi yapılıyor, ardından kar ve yağmur yağmıyorsa mezarlıkta helva yeniyor, öğle namazını kıldıktan sonra da köy konağında bayram yemeği yeniyor.

Sohbetler köy konaklarında yapılıyor, bayramlar köy konaklarında kutlanıyor ve herkes evlerine dağılıyor.

Ardından akraba ziyaretleri başlıyor.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.