Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Mengen °C

(<)img src="https://placehold.it/120x600">
deneme kod arasında img'den önce ve en son (<)kapama işareti arasında boşluk olmayacak < img src="https://www.5banners.com/store/img/cms/00102.gif" >

Otelcilikte Geleceği Olmayan Meslekler – (Devamı)

25.12.2020
302
A+
A-

Son 30 yılın gelişmelerine bir bakmaya ne dersiniz?

Bu dostane uyarıyı ciddiye alsanız iyi olur.

1990’larda bazı endüstriler hızla otomasyona yöneldiler. Başta bankalar olmak üzere, birçok üretim otomasyon ile tanıştı.

Bugün milyonlarca işsiz olması bu sürecin bir sonucudur.

Tarımda..

Otomotivde..

Kimyada

Hizmet sektöründe..

Milyonlarca çalışanın yerini robotlar ve makineler aldı..

1980’lerde banka şubeleri çalışanlar ile dolu idi.  Küçücük bir Anadolu kasabasının banka şubesinde en az 7-8 kişi olduğunu hatırlarım.

Bir de şimdi gidin bakın bu şubelere.

Şubenin yoğunluğuna göre en fazla 3-4 çalışan.

Bankaların iş yükü nereye kaydı?

Her gün belki onlarca kez önünden geçiyorsunuz. ATM’lere.

İnternet ve telefon bankacılığına..

İşin trajikomik boyutu ise şurada…

Teknoloji, bankalardaki çalışan sayısını ekin gibi biçmeye başlarken, henüz tehlikenin farkında olmayan çalışanlar bu gelişmelere alkış tutmuştu.

Otellerde de aynı süreç yaşanacak

Güçlü bir karar alma iradesi ve insani dokunuş gerektiren işler dışında kalanların hepsi otomasyona dahil olacak. Robotlar işleri üstlenecek.

Otelin çevresinde gece gözetlemesi yapan ve bunu yaparken de bir an bile uyuklamayacağından emin olunan bir robot güvenlikçi..

Sos hazırlayan..

Yemek pişiren ..

Ekmek kesen..

Masaları temizleyen

Bulaşık yıkayan robotlara kendinizi hazırlayın.

Yüzme havuzlarını 24 saat boyunca temizleyen robotlara da..

Hatta abartı olur mu bilmiyorum, ama cankurtaran robotlar bile olabilir sanıyorum.

İnsansız çalışan restoran mümkün mü?

Tam otomatik restoranlar artık bilimkurgu romanlarının bir parçası değil.

Boston’da robotla çalışan bir restoran olan Spyce, otomasyon etrafında inşa edilmiş bir yapılanmayı başarılı biçimde yönetiyor.

Otel taşıma elemanları: Aloft Cupertino, 2014 yılında bir Relay teslimat robotunu piyasaya sürdüğünden beri, otellerde taşıyıcı ve teslimat robotları kullanılıyor.

Aethon’un Relay robotları ve Tug robotları, konuklara oda servisi sunmak için otellerde giderek daha fazla kullanılıyor. Bagajların taşınması, oda servisi yemekleri ve temiz çarşafların tedarik edilmesi gibi hizmetleri üstlenmiş durumdalar.

Süreci başlatmanın önündeki engeller – şimdilik.

Şu anda sektörümüzün hızlı robotlaşmasının önünde iki ana engel var;

Tesis sahipleri ve işletmecilerin yeni teknolojilere yatırım yapma konusundaki isteksizliği.

Yeni teknolojiyi anlamakta zorlanma ve yeni teknolojiden korkmak:

‘ Bu süreç çok zor görünüyor. Bununla başa çıkacak eğitimli personelim yok. Operasyonları çok karmaşık hale getirir’

  1. yüzyılın başlarında İngiltere’deki Luddite hareketinin Sanayi Devrimi’ni durduramaması gibi, yukarıdakilerin hiçbiri endüstrimizde robotik ve otomasyonunu durduramayacak.

Birçok işletme sahibi ve işletmecisi, otelciliğin, inşa etmiş olduğu bina ile sınırlı olduğunu düşünüyor. Bazı otelciler, konuk odalarına IoT cihazları kurmak veya mobil check-in uygulamak yerine, lobideki halıyı değiştirmeye öncelik verebiliyor.

İster beğenelim ister beğenmeyelim, otelcilik, hızla bir teknoloji endüstrisi haline geliyor.

Dijital dönüşüm şimdiden sektörü değiştiriyor ve mevcut kriz bu süreci hızlandıracak.

Bunun ana nedeni, günümüzün teknoloji meraklısı müşterilerinin, evlerinde hali hazırda keyif aldıkları teknolojik gelişmeleri otellerde de bulmak istemeleridir.

Robot teknolojisi, yapay zeka, mobilite, IoT cihazları ve temassız check-in teknolojisi, sektör genelinde çok hızlı bir şekilde benimseniyor.

İnsanların yerine robotlar

Teknoloji, otelcilik sektöründe insanın yerini tamamen alacak mı?

Yeni nesil teknoloji, hiç şüphesiz otelcilikte sıradan, tekrarlayan ve tehlikeli işlerin yerini alacaktır. Ancak teknoloji, çok yakın zamanda, insan becerileri, sıcak hizmet, hızlı, ani karar verme opsiyonları gibi durumların yerine geçemeyecektir.

Robot ahçıların ünlü bir şefi yerini alamayacağı aşikar. Otomasyon ve robotların, yüksek vasıflı müşteri hizmetleri personelinin, deneyimli otel müdürlerinin, CRM ve marketing uzmanlarının yerini alamayacağı ortada. Bu durumda, mesele robotlar ile insan gücü arasında sağlıklı bir denge kurabilmekte.

Robotlaşma

Sektörümüzün robotlaşması ve otomasyonu kaçınılmazdır.

Önümüzdeki 10 yıl içinde pek çok otelin koronavirüs öncesi personel seviyesinin yarısı ile faaliyet göstereceğine ve giderek daha fazla sayıda yarı ve tam otomatik otel örneği göreceğimizden endişe ediyorum.

Teknolojiden elde edilecek olan tasarruf, otel robotlaşması ve otomasyonu için gerekli olan yeni nesil teknolojiyi karşılamak için fazlasıyla yeterli olacaktır.

Dünyadan örnekler

Konuk Odası Otomasyonu

Abu Dabi’de bulunan 214 odalı Shangri La otel, yeni teknoloji ile yönetilen bir otomasyon sistemine geçmiş durumda.

Otel rezervasyon sistemi bir odayı “Boş” durumundan “Dolu” durumuna aktardığında, merkezi sistem, oda sıcaklığını ideal bir seviyeye ayarlar.

Sistem ayrıca personelin misafir çağrısına yanıt vermesi, enerji tasarrufu verileri, oda doluluk durumu vb. gibi değerli operasyonel verileri sağlar ve otel personelinin manuel hatalarını önemli ölçüde azaltır.

Yapay Zeka

Oteller, otomatik oda özellikleriyle birlikte benzersiz ve akılda kalıcı müşteri deneyimleri oluşturmak için artık yapay zekayı kullanıyor.

Örneğin, bir oda sabah saatlerinde konuk tarafından “uyanacak” şekilde programlandığında, AI tercih edilen bir haber veya radyo istasyonunu açıp açmak gibi otomatik özellikleri harekete geçiriyor.

BAE’deki Al Ain Rotana Hotel, konuklara oda içi kişiselleştirme olanağı da sunuyor.

Her oda, Misafir Otomasyon Sisteminin bir parçası olarak, misafirin odadaki tüm ışıkları çalıştırabileceği, klimayı açıp kapatabileceği ve odadaki sıcaklığı ayarlayıp görüntüleyebileceği bir akıllı yatak yan konsoluna sahiptir.

Yapay Zeka, otel konuklarına ses ya da mesaj ile ‘ danışmanlık’ yapmak için programlanmış sohbet robotlarına da olanak sağlıyor. Bu robotlar, tesisteki bar, restoran gibi ünitelerden sipariş vermeyi hatırlatıyor. Oda temizliklerini planlamalarına yardımcı oluyor. Konaklama paketlerine bir de spa bakımı eklemelerini sağlıyor.

Çevre ile etkileşimin iyileştirilmesi

Bakım, altyapı servisleri, işletme maliyetlerinin yüzde 6’sını teşkil eder. Enerji giderek daha pahalı bir kaynak haline geliyor.

Bu nedenle otellerin sürdürülebilir uygulamalara yönelmesi gerekiyor. Bu yönelimin ilk adımı da misafir odası olabilir.

Aydınlatma ve klimalar konuğun durumuna ve odanın boş ya da dolu olmasına bağlı olarak çalışabilir.  Örneğin, balkonda bir misafir varsa, odadaki sensörler bu durumu hemen “fark eder” ve devreler bekleme moduna geçer.

Mobil konsiyerj servisleri

Tüketicilerin eğilimi telefon görüşmeleri ya da yüz yüze iletişim üstünden metin mesajlarına ve sesli sohbetlere doğru kayıyor.

Buna paralel olarak mobil servisler daha çok talep görmeye başlayacak. Marriott Mobile App bunu “Her Şeyi Sor” adlı özelliğiyle sunuyor.

Bu uygulama, banyo ve yatak çarşafları siparişi, oda temizleme hizmetleri veya sadece basit bir “Bu gece dışarı çıkılabilecek en iyi yer neresi?” gibi temel taleplerin ötesine geçen, 24 saat konsiyerj hizmetidir.

Ayrıca, telefon arama veya resepsiyon ziyaretini atlayarak konukları doğrudan bir personele bağlayabilir.

Sesli Komut Teknolojisi

Her yıl daha fazla sayıda otel oda içi sesli komut teknolojisi sunuyor. Başucu konsolunun yanına yerleştirildiğinde ve sesli komutları anlayacak şekilde donatıldığında, bu kişisel asistan, bir konsiyerj ile aynı olanakların çoğunu sunabilir.

Ayrıca, bir otel odasının aydınlatmasının, sıcaklığının ve görsel-işitsel bileşenlerinin her yönünü kontrol etmek için de kullanılabilir. Ayrıca, şirket içi tekliflerle sorunsuz bir şekilde entegre edilebilir ve hatta uyandıklarında konuklara “Günaydın” diye seslenebilir.

Uzun sözün kısası..

Otellerde çalışmakta olan herkes kendisini böyle bir geleceğe hazırlamalıdır.

Dijital Dünyaya girin. Kendinizi geliştirin. Online süreçlere hakim olun.

Yoksa işler kötü…

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.